6.4.2007 | Autor: Tomislav Zvardoň | sekce: pro muzikanty - testy
TL Audio Fat Funker - lehce obtloustlý chlapík v plavkách
Novinkou, sic na trhu poměrné mladé,
zato ale velmi prestižní anglické firmy TL Audio, je tentokráte
obnovená řada kdysi velmi populárních analogových lampových
kompresorů a dynamických předzesilovačů, nazvaná Fatman.
Myslím, že s oním lehce obtloustlým chlapíkem v plavkách a
slunečních brýlích, který tvoří typické logo této řady,
jste se určitě setkali v nejednom domácím či profesionálním
studiu. V této nové řadě Fatmanů najdeme, krom pro ni typického
lampového procesoru (mikrofonní a nástrojový preamp a
kompresor...), ještě dva produkty přizpůsobené především pro
potřeby basisty, kombo s označením BA, a kytaristy - kombo či
preamp nazvaný Fat Funker. A právě tento poslední zmiňovaný
produkt bude předmětem našeho dalšího seznámení.
Tak
tedy co je to Fat Funkerµ
Studiový lampový předzesilovač
a procesor vycházející částečně z velmi úspěšného modelu
TL Audio Ivory 5051, který je přizpůsobený především pro
zpracování vstupního signálu z elektrické kytary. Díky svému
vybavení ho lze určitě dobře použít nejen pro elektrickou
kytaru, ale i pro mikrofon či jakýkoli jiný nástroj (ak. kytaru,
basuµ0¦), o tom však až později.
Celý procesor tvoří
"fatmanovská" červená kovová racková krabice o výšce
2U. Všechny jeho ovládací prvky, jackový vstup pro kytaru a
hlavní "spínač", najdeme na přední masce preampu.
Ovladače (některé barevně odlišené) jsou seřazeny do poměrně
přehledných a popsaných sekcí, oddělených bílou linkou, což
by mohlo usnadnit především orientaci mezi nimi, a tím určitě
urychlit celou obsluhu. Co se týče přední masky, neměl bych
opomenout klasický podsvícený rafičkový VU metr a koneckonců i
vyobrazení našeho tlustého funkera v plavkách. Všechny ostatní
vstupy, výstupy a síťový kabel pak najdeme na zadní straně
racku. Teď se tedy pojďme, alespoň stručně, podívat, čím vším
je náš korpulentní Funker vybaven. Začněme možnostmi vstupů a
výstupů (všechny podrobnější údaje o jejich hodnotách najdete
na níže uvedených webových stránkách). Jako první se určitě
nabízí už zmiňovaný vyvážený kytarový vstup na předním
panelu, dále mikrofonní (XLR) vstup (zisk +16 dB až +60 dB )
včetně možnosti phantomového napájení 48 V a switche pro 30dB
Pad. Dále linkový vstup: vyvážený XLR, přepínatelný +4
dBu/+18 dBu, nástrojový vstup nevyvážený: (6,3 jack),
přepínatelný 0 dBu/+4 dBu. Neměl bych opomenout ještě tzv. High
Pass Filter (-3 dB až 90 Hz, 12 dB na oktávu) aktivní pro všechny
vstupy. Co se týče výstupů, máme k dispozici dvě, nebo vlastně,
abych byl zcela přesný, tři možnosti. A to jeden vyvážený
(XLR), jeden nevyvážený (jack 6,3 mm) a do třetice možnost
digitálního výstupu pomocí rozšíření preampu o digitální
převodník signálu DO-2. Škoda jen, že není SPDF součástí
vybavení, ale musí se dokoupit.
Teď tedy ještě stručně k
samostatným možnostem, které Fat Funker nabízí. K dispozici máme
celkem pět sekcí, jež můžeme ovládat. Pochopitelně asi
nejdůležitější je samotný lampový (3x ECC83/12AX7A) preamp s
nastavitelnou úrovní vstupního signálu - nemůžou chybět ani
LED diody signalizující přebuzení. Dále je zde k dispozici
vypínatelný, velmi jednoduše ovladatelný kompresor s
nastavitelnými časovými parametry pro náběh (05 až 40 ms) a
dozvuk (40 ms až 4 s), navíc s možností výběru, řekněme dvou
kompresních charakteristik, a to soft a hard. Co se týče ovládání,
najdeme zde dva téměř klasické ovladače Attack a Release, které
mají každý po čtyřech možnostech přednastavení od softu po
fast, a pak trojici rovněž klasických otočných spínačů
Threshold, Ratio a Gate. Další důležitou sekcí celého preampu
je vlastní čtyřpásmový Ekvalizér s rozšířeným frekvenčním
pásmem na nízkých středech. U celého EQ si můžeme, krom
možnosti úplného vymutování, navíc ještě určit, zda ho
zařadíme v signálové cestě před či za preamp - to je myslím
super. Ovládání, orientace a nastavení je zde opět velmi
jednoduché. Opatřen je čtyřmi ovladači (každý pro jedno
pásmo), z nichž každý má pouze čtyři polohy - basy pracující
v rozsahu 60 Hz až 500 Hz , nižší středy 250 Hz až 2,2 Hz,
vyšší středy 1,5 Hz až 5 kHz a poslední výšky - 2,2 Hz až 12
kHz. U každého pásma je pak určený ovladač pro jeho zesílení
či potlačení - pro všechna pásma o +/-12 dB. Čtvrtou, neméně
důležitou součástí Fat Funkeru je velmi jednoduchá šumová
brána (Gate) s nastavitelnou úrovní (10 dB-off). Zde je k navolení
pouze jeden otočný ovladač (zvýrazněn oproti ostatním modrou
barvou), kterým si gate jednoduše nastavíte, nebo (krajní poloha)
zcela vypnete. V poslední sekci najdeme už výše zmíněný VU
Metr se čtyřmi možnostmi navolení výběru toho, co bude
ukazovat: vstupní úroveň (0VU = +4 dBu), výstupní úroveň (0VU
= +4 dBu), výstup +10 dB (0VU = +14 dBu) a Gain Reduction
(komprese). Nakonec nemůže chybět ovladač pro nastavení výstupní
úrovně.
TL Audio Fat Funker - lehce obtloustlý chlapík v plavkách
Praxe a možnostiµ
Fat Funker
jsem nejprve používal ve svém malém domácím studiu (zvukovka
M-audio audiophile Firewire), a to samostatně i v kombinaci s
hardwarovou (J-station) či softwarovou digitální simulací
zesilovačů. Samozřejmě se nabízí možnost Fat Funkera zkusit
připojit jako preamp k reálnému zesilovači a použít při živém
hraní. Podívejme se tedy nejprve na studio. Pokud stejně jako já
řešíte problém jak nahrát v domácích (řekněme panelákových)
podmínkách bez možnosti snímání kytarového lampového aparátu
mikrofonem kytaru do svého PC tak, aby se jednak zvuk a jednak pocit
ze hry blížil lampovým aparátům, stejně jako jste zvyklí
například z živé produkce, může být právě Fat Funker jedním
z možných způsobů, jak se tomu alespoň částečně přiblížit.
Preamp sám o sobě nabízí opravdu tlustý, teplý a krystalicky
čistý zvuk, který výborně reaguje na charakter určitého typu
nástroje nebo změnu snímačů kytary. Na rozdíl od
tranzistorových či digitálních preampů nabízí i poměrně
slušnou dynamiku hry, což je věc, kterou všechny digitální
simulátory zatím postrádají. V nahrávce zní Fat Funker
vyrovnaně a přirozeně. Díky intuitivnímu ovládání lze opravdu
velmi rychle nastavit všechny potřebné korekce či komprese.
Preamp umí však pouze čistý zvuk, takže pokud potřebujete občas
i kreslit, musíte buď dát nějakou tu krabičku před preamp, nebo
použít nějaký ten software. Což bych při nahrávání určitě
preferoval, protože lze se zvukem pracovat a různá zkreslení či
barvy měnit, do té doby, než nahrávku smícháte. Ale to jsem
trochu odběhl. Ještě bych se zmínil, že výborně zněla
nahrávka nejen s elektrickou kytarou, ale hlavně s akustikou.
Použil jsem jak "dráty" (Takamine New Yorker), tak i
"najlonku" - obojí super. A ta "najlonka", hmmm
masakrµ0¦!!! Fat Funker lze také použít v kombinaci s plug-iny
typu AmpliTube 2. Zvuk se jakoby rozšířil, získal tloušťku a
určitou přirozenost. Stejně dobře znělo spojení hardwarového
simulátoru zesilovačů J-station. Zvuk se přes Fat Funker příjemně
ohřál a malinko ztratil ze své chemičnosti. Jak už jsem uvedl,
využití není jen v domácím a profesionálním studiu, ale také
při živém hraní. Po spojení s klasickým lampovým koncem a
kytarovým reproduktorem lze preamp docela dobře využít i takto.
Jediný problém je, že máte k dispozici jen jeden, a to čistý,
kanál, ale zato výborný. Fat Funker zněl skvěle například i v
kombinaci s velkou lubovkou. Spojení tlustého a dynamického tónu
lubovky a Fat Funkera - opravdu nádhera - jako by ho stavěli pro
Wese Montgomeryho.
Závěr
Myslím, že dobrý
preamp může docela zásadně ovlivnit zvuk ve vašem domácím
studiu. To je fakt, na který všichni doma často zapomínáme, když
se snažíme něco nahrávat na nějakém tom "písíčku"
nebo "macku" (ve velkém profi studiu jsou dobré preampy
samozřejmostí, a není o tom potřeba mluvit). Právě Fat Funker
je, dle mého, určitě jedna z dobrých možností, jak tento
problém řešit. Přestože je zaměřen především kytarově,
jeho velkým kladem je univerzálnost použití - pro mikrofon,
akustickou kytaru, basu nebo cokoli jiného. Vše v profi kvalitě.
Dalším příznivým faktorem je určitě velmi jednoduchá obsluha
a koneckonců i vlastní zpracování. Těšme se tedy, další z
této řady bude například sweet poper či slim jazzman. Tak tedy
hodně štěstí a hlavně spousty dobrých nápadů...
Info:
Fat
Funker je studiový lampový předzesilovač a procesor, určený
především pro zpracování vstupního signálu z elektrické
kytary. Díky svému vybavení ho lze ale určitě dobře použít
jak pro mikrofon, tak pro jakýkoli jiný nástroj (akust.kytaru,
basu...). Pořídit se dá za 21 990 Kč. Bližší info o všech
produktech najdete na
www.tlaudio.co.uk.
Plus:
zvuk
jednoduchost
univerzálnost
Minus:
digitální
SPDF výstup není součástí standardního vybavení
pouze
anglický manuál
Psáno pro: časopis Muzikus 2006/09