Final Cut Pro X
6. září 2011, 00.00 | Bylo-li na starém Final Cutu Pro něco, co uživatele frustrovalo, bylo to nepříliš kvalitní jádro aplikace. Původní Final Cut pamatoval ještě doby Mac OS 9 a neblahé dědictví C++ Carbonu a podobných nepěkností se s ním táhlo až do konce.
Dostupná RAM postupně rostla ze stovek MB na desítky GB, ale dvaatřicetibitový Final Cut Pro mohl použít pouze 4 GB. Procesorová jádra přibývala, ale uživatelům Final Cutu to nebylo mnoho platné, protože aplikace mohla až na výjimky používat pouze jedno.
Nový FCPX je v tomto ohledu naprosto nesrovnatelný - aplikace byla přepsána od základu za použití moderních technologií dostupných v Mac OS X, a je to na ní vidět. Hlavní aplikace je plně čtyřiašedesátibitová a podpora více procesorů a jader je vynikající. Stačí si při práci s FCPX zobrazit Activity Monitor.
Pokud jde o hardwarové nároky, jsou relativně skromné, tedy ty minimální. Apple udává jako základní konfiguraci procesor Core 2 Duo, 2 GB RAM, grafickou kartu podporující OpenCL, 256 MB VRAM, rozlišení displeje 1 280 x 768 pixelů nebo lepší. Na takové konfiguraci FCP X opravdu běží - video ve standardním rozlišení se dá stříhat bez nejmenších problémů, HD v 720 p je docela přijatelné. Pochopitelně že pro střih formátů jako 1 080 p, 2 k či 4 k je nutno hardwarovou konfiguraci přiměřeně posílit.
Mírné problémy se vyskytují při pokusu o instalaci FCPX na některé méně obvyklé konfigurace, zejména u starších iMaců (a údajně i Maců mini, s tím ale nemám osobní zkušenost). App Store, což je jediný zdroj, odkud lze FCPX získat, si totiž před stažením kontroluje hardwarovou konfiguraci a neumožní instalaci aplikace, pokud dojde k závěru, že tato konfigurace není aplikací podporována. V případě zmíněných počítačů obdrží uživatel hlášku o příliš slabé videokartě. Pokud ale aplikaci stáhne na počítači v "podporované konfiguraci" a následně ji na ten druhý překopíruje, aplikace běží bez nejmenších problémů.
Pokud se na FCPX díváme pouze jako na izolovanou aplikaci, nedá se mu toho vytknout zase tak moc - snad jen rigidní uživatelské rozhraní, což ale není specialita této aplikace, a absenci některých poměrně zásadních funkcí. Přinejmenším určité z nich se dají očekávat v rámci budoucích updatů. Některým profesionálům (či spíše "profesionálům") možná vadí nižší cena a to, že přicházejí o jistý punc výjimečnosti, když si software určený pro ně může najednou za pár stovek koupit kdekdo.
To je pochopitelně nesmysl, ostatně stačí si vzpomenout na první Final Cut Pro. V době jeho uvedení byl digitální střih vyhrazen velkým studiím s nesmírně nákladným hardwarem a superdrahým softwarem. Do toho najednou přišel Apple s relativně levnými počítači, vybavenými rozhraním FireWire a softwarem v ceně zlomku tehdejších profesionálních řešení. A najednou mohl natáčet a stříhat každý, kdo si koupil malou digitální kameru standardu DV za pár desítek tisíc korun. Jsem si skoro jist tím, že pocit a přístup tehdejších uživatelů Avidu či Premiere nebyl zase tak moc odlišný od přístupu dnešních uživatelů FCS.
Proč jsem tedy v seriálu nešetřil kritikou? Inu proto, že FCPX není (na rozdíl od úvodního Final Cutu v době uvedení jeho první verze) novým produktem vytvářejícím de facto nový segment trhu. FCPX je deklarovanou přímou náhradou starého Final Cut Studia a míří (tedy dle oficiálních výroků představitelů Apple) na jeho momentální uživatele v profesionální sféře. A v této sféře, ať se na mně cupertinští nezlobí, nelze na softwarový produkt pohlížet jako na solitér. V této sféře je software jednou, byť důležitou, kostičkou ve velké skládance infrastruktury, hardwaru, standardů a postupů. Pojmy, jako jsou kontinuita, kompatibilita, náklady na zaškolení, ochrana investic a podobné, zde jsou kritické.
V dané situaci prostě nová kostička, jakkoli hezčí a vyrobená z lepšího materiálu, do starého puzzle absolutně nepasuje. Představa, že všichni okamžitě přejdou na FCPX stylem "ode dneška je tu jen FCPX, FCS končí a šlus", je naprosto absurdní. Stačí uvedení FCPX porovnat třeba s pečlivým plánováním životnosti a podpory produktů u Microsoftu (a to i u produktů daleko jednodušších a méně provázaných s jinými řešeními). K tomu musíme přičíst v zásadě nulovou možnost seznámit se s předběžnými verzemi aplikace, chybějící "roadmap" plánovaných vylepšení a doplňků a nejistotu stran dalšího vývoje, a asi nikdo soudný se nebude divit profesionálům, jejichž chléb vezdejší je na střihovém softwaru do značné míry závislý, že novou aplikaci a zejména arogantní a totálně amatérský způsob uvedení nevítají právě nadšeně.
Občas se objevují názory, že skutečný profesionální trh Apple až tak moc nezajímá a že nový FCP X je zaměřen spíše na pokročilé amatéry, natáčející video pomocí digitálních zrcadlovek či lepších videokamer z kategorie "prosumer". Na teorii o stahování se z profesionálního trhu možná něco bude - nasvědčovalo by tomu i "zaříznutí" některých profesionálních produktů v čele s Xserve. Na to, jak úspěšně si FCP X povede a zda se mu nakonec přece jen podaří zaujmout místo svého předchůdce v profesionálních studiích, si prostě budeme muset nějakou chvíli počkat.
P. S.: Nedlouho po odevzdání seriálu začal Apple v USA prostřednictvím telefonu opět přijímat objednávky na předchozí Final Cut Studio, jak o tom informoval také MůjMac.cz. Uvidíme kdy dorazí také slíbené updaty doplňující do FCPX alespoň některé chybějící funkce jeho předchůdce.